Utolsó kommentek:

gigabursch 2021.09.10. 17:42:30

@geegee:
Pont az ára ami gáz.
Szanaszét kirándulnám hálókocsis verzióval Európát. De nem ennyiért.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.09.10. 12:35:14

Vonattal Rómába?Természetesen nem, elnézést... :D
Illetve végül is van az a rövid távolság, ahonnan beleférhet, mondjuk 100-150 km-ről.De hogy fél Európán átvonatozni, hát azt meghagyom másnak, annyival is több helyük lesz.
Hosszan vonatozni részemről csakis olyan helyen, ahol nagyon komoly és garantált látnivaló van folyamatosan, pl a norvég fjordok (Flám és vidéke Áfész), vagy a svájci Alpok panorámaútjai, esetleg Kanadában a Sziklás hegységben ugyanez.Nem voltam még ezen helyeken, de q -ra szeretnék menni.
De az, hogy jobbra-balra szántóföld, meg ipari területek, rozsdaövezetek ezer km-en át, hát az ki fog maradni nekem.
A vonat sajnos még mindig esélytelen árban is, meg időben is a repülővel szemben hosszabb távon, pedig én örülnék, ha ez változna jelentősen.De nem akar.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

totii 2021.09.10. 10:19:58

@midnight coder: A napenergia éjszaka alapból kiesik :) Egy számítást megérne mindenképpen, hogy mennyi kerozint éget el a repülő, mennyi benzint/gázolajat az autó, mennyi villamosenergiát használ a villanymozdony.
A számítást nehezíti az infrastruktúra kiépítésének költségei (repülőtér+repülőgép+repülőgyár..., autó+utak, vasút+vonat), és hogy ezeket a költségeket egy útra vetítsük - ráadásul a járművek is járnak másfelé is, és az utakat, vasutakat, reptereket is használják mások is. Na meg a vonatnál az is előfordulhat, hogy a kihasználtság Bécs és Bologna között 20%-os, Bologna és Róma között pedig 60%-os (meg a stokkozás miatt a vonat egyik része Münchenből, a másik része Bécsből érkezik Rómába, ez is bonyolítja a számítást).
A 14 órából 13-nál is kevesebbet mozog a vonat, Bécs-Villach között 6400 kw, Villach-Tarvisio között 5000 kw, Tarvisio-Róma között 6000 kw teljesítményre képes mozdony vontat (magával együtt) úgy 600-650 tonnát. Ezeket a teljesítményeket nyilván nem egész úton használják, ráadásul valószínűleg visszatáplálásra is képesek.
Talán jön egy mérnök, és kiszámítja, hogy egy úton melyik jármű a környezetkímélőbb (többet nem is merek remélni). De egy átlagutas nem ez alapján dönt, hanem a menetidő és az ár alapján - és a vonat mindkettőben rosszabb, szóval nem az átlagutasé lesz ez a vonatos élmény.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

midnight coder 2021.09.10. 07:50:32

@totii: Azért nem, mert a jármûvel való mozgás esetén nem az ember a legnagyobb továbbítandó tömeg, hanem maga a jármû. Ezért aztán nagyon nem mindegy, hogy vigyázzülésben ülsz mint egy fapados gépen, vagy szépen elfekszel egy kétszemélyes fülkében. Nagyobb hely = nagyobb rész a vagonból = nagyobb tömeg / fõ, ráadásul a vonatnál az egy négyzetméterre esõ plusz tömeg szerintem jóval nagyobb mint egy repülõnél. Nyilván a gördülési és a légellenállás viszont kisebb. Ugyanakkor a repülõnek nincs szüksége acélsínre az indulási és a végpontja között, ennek legyártása és fenntartása is jelent környezeti terhelést. Ugyanakkor a 14 órás út számomra azt jelenti, hogy közben jó pár esetben állítják le és indítják újra a vonatot. Aztán persze kérdés az energiamix: ma azért nem csak nap + szél energiával állítjuk elõ a delejt.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

totii 2021.09.10. 00:37:22

@deahnid: Bécs-Villach kb. 350 km 4:21 alatt, Villach-Róma kb. 815 km 8:15 alatt - utóbbi jobbnak néz ki (Villachban stokkozás van). De gyorsabban odaér az ember, ha Firenzében átszáll, szóval van egy olyan sejtésem, hogy ez a nightjet Olaszországban a régi, nem nagysebességű pályán halad, legalábbis sok helyen. Vagyis az "olasz tökölés" legfeljebb ennyiben érhető tetten (nem tudom, mi kell ahhoz, hogy egy vonat a nagysebességű pályát használja, lehet, hogy menetrendi okai vannak annak, hogy nem megy fel rá, de az is lehet, hogy túl lassú oda a nightjet). A Bécs-Villach útvonal sem a legegyenesebben halad, ott is érthető a viszonylag alacsony átlagsebesség.
Viszont aki egy ilyen útra szánja el magát, és várost nézne, talán érdemesebb Salzburgon keresztül mennie - railjettel szintén elérhető, ugyanakkor ér oda (a villachi stokkozásnak köszönhetően), és a salzburgi állomás kicsit közelebb van a belvároshoz, mint a bécsi, na meg Bécsbe tényleg pikk-pakk el lehet jutni, ha arra kíváncsi az ember. Bár azt nem tudom, hogy ez a kedvezményes fülkefoglalás létezik-e a Salzburg-Villach-Róma viszonylaton.
Az egy irányban 80 ezer/2fő azért húzós, olcsóbb és egyszerűbb jelenleg egy wizzaires utazás, még ha nem is a legolcsóbb opciókat is választja az ember.

@midnight coder: Szerintem még mindig az, de kíváncsi lennék, hogy szerinted miért nem.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

deahnid 2021.09.09. 21:27:07

Ezen a vonalon is dolgoztam jópár évig, egy észrevétel csak a cikkel kapcsolatban, elvben csak egy nagy koffer és egy kisebb kézi/háti táska vihető magunkkal per fő. Persze a privat kabinnal gyakorlatilag az alapállítás igaz.

@gigabursch: ha privat kabint veszel, akkor 2 felnőtt plusz 4 gyerekre is 70 ropi az ár. Az már csak 13000 körül van fejenként. Az nem olyan rossz.

@kewcheg: bécstől a határig kb négy óra, onnan az olasz tökölés a fő ok

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

kewcheg 2021.09.09. 20:58:34

Mi tart 14 óráig az utazásban Bécs és Róma között? Ez még 80-as átlagsebesség sincs....

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

gigabursch 2021.09.09. 20:29:36

@arminvfabian:
Persze az ember a párjával egy kétszemélyes kupéban...
Na, az egy másik dolog...

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

arminvfabian 2021.09.09. 20:11:34

@gigabursch: teljesen jogos, mind költség, mind idő tekintetében. Talán nagyobb családok számára nem is ez a legideálisabb opció, ám például egy fiatal pár (vagy kisebb baráti csoport) számára (szerintem) alkalmas lehet.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

gigabursch 2021.09.09. 19:32:24

Számoljuk ki egy ötfős családra.
Aztán vessük össze egy gépkocsi költségeivel. Idejével.
Csók

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!

midnight coder 2021.09.09. 14:30:32

Ez így azért már nem biztos, hogy annyival környezetbarátabb mint a repülõ.

Bejegyzés: Vonattal Rómába? Természetesen!
süti beállítások módosítása