Ilyen a luxus olasz magánvasút

2022. január 13. 16:36 - arminvfabian

 italo1.jpg

Az új év kezdetén úgy gondoltuk, itt az idő kipróbálni valami izgalmasat, így tettünk egy kört az Italo magánvasút legmagasabb, Club Executive osztályán. Lássuk tehát, milyen élmény is volt!

Mi is az az Italo?

Az Italo (vagy eredeti nevén Nuovo Trasporto Viaggiatori) Olaszország első magántulajdonú személyszállító vasúttársasága, mely a francia Alstrom által gyártott AGV és ETR 675 járművek működtetésével köt össze olasz nagyvárosokat. Ahogy a térképen látható, még korántsem beszélhetünk országos lefedettségről (önhibáján kívül), ám az biztos, hogy az Italo hálózata egyre kiterjedtebb – az új desztinációk között szerepel több pugliai desztináció (például Trani és Bari), ahogy Calabria (Reggio Calabria is) is –, miközben számos jelentős olasz város között is utazhatunk.

 terkep.png

Fotó forrása: Italo

A kicsit több mint 570 kilométeres Róma – Milánó távot például 3 óra alatt teszi meg az Italo vonata (bizonyos járatai egyenesen megállás nélkül haladnak a két város között), a 274 kilométeres Róma – Firenze utazás 1 óra 30 percet vesz igénybe, míg a fővárosból Nápolyba (225 kilométer) 1 óra 10 perc alatt juthatunk el. Utóbbi járatot próbáltuk ki, lássuk a tapasztalatokat!

Milyen osztályok közül lehet választani?

Jegyvásárlás során az Italo felületén négy jegyopció közül választhatunk, mely opciók a különböző utasosztályokat jelölik:

  • A legolcsóbb jegy a SMART, mely gyakorlatilag egy másodosztálynak felel meg. Az elsősorban kettes felosztású rendszerben az utazók saját konnektorokkal rendelkeznek, használhatják az ingyenes Wi-Fi-t, továbbá igénybe vehetik a Snack Area kínálatát – ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a vonatokon lévő automatákból vásárolhatnak pénzért különböző harapnivalókat.

  • A második opció a COMFORT, mely egy felturbózott Smart jegynek felel meg kényelmesebb székekkel és nagyobb lábtérrel.

  • A harmadik lehetőség a PRIMA, ahol a Comfort előnyein túl egy ingyenes snack és üdítő, a vasútállomáson fast track bejutási lehetőség, továbbá még kényelmesebb szék vár.

  • A negyedik lehetőség pedig a legdrágább CLUB EXECUTIVE: a hasonló típusú jegyet vásárlók igénybe vehetik a nagyobb pályaudvarokon található Italo Club Lounge szolgáltatásait, nagy fotelekben ülhetnek a vonaton, saját tabletszerű képernyővel rendelkeznek, ahogy ételek gazdagabb választékát is felszolgálják számukra.

italo5.jpg

A magánvasút luxusa – megéri az árát a Club Executive?

Amint említésre került, egy meglehetősen rövid, a kicsit több mint egy órás Róma – Nápoly útvonalon vettük igénybe a Club Executive osztályt. Lássuk is az élményt, kezdjük a pozitívumokkal:

  • Nem meglepően sokkal szellősebb az osztály egész kocsija, így függetlenül attól, hogy egyedül vagy társaságban vagyunk, a tőlünk külön lévő utazóktól jelentősen nagyobb távolságot tudunk tartani (és ez a járványtól teljesen függetlenül is kellemes lehet).

  • A bőrfotelekre, illetve különösen a lábtérre panasz nem lehet – ahogy a videó felvételei is mutatják, teljes kényelemben utazhatunk –, az osztály adottságai pedig lehetővé tesznek akár pihenést, akár komolyabb munkatevékenységet.

  • A személyzet ezen alkalommal rendkívül kedves volt, ám természetesen ez a típusú hozzáállás minden osztály esetében ugyanúgy elvárható.

italo7.jpg

Felmerültek azonban bizonyos hiányosságok is, melyek következtében bár a Club Executive élmény önmagában teljes mértékben pozitívnak bizonyult, megkérdőjelezhető, hogy érdemes-e a plusz összeget kifizetni érte (különösen járványidőszakban, illetve hasonló távon):

  • A jelzett széles ételválaszték ugyanis inkább egy snackben merült ki, hisz az utazók választhattak egy frissítőt (üdítő, tea, kávé, víz), továbbá egy édes vagy sós csomagolt snacket. Persze az Italo honlapján szerepel is az üzenet, hogy a járványhelyzet miatt alternatív megoldásokat használnak az ételek felszolgálására, ám ha az üdítő amúgy is kitöltésre kerül, illetve a csomagolt snacket átadja a személyzet, a legmagasabb osztályon egy jobb megoldást is el tudtam volna képzelni – például péksüteményeket (ahogy az a Club Executive leírásában szerepel, végülis azok is jöhettek volna csomagolva), esetlegesen kisebb gyümölcsöket.

  • A második várakozáson aluli élmény a személyes tabletszerű eszköz volt. Félreértés ne essék, a szolgáltatás rendkívül menő, hisz egy repülőutazáshoz hasonlóan saját képernyővel rendelkezünk, melyen keresztül böngészhetjük az internetet, továbbá filmek és sorozatok tömkelegét követhetjük. Két nagy probléma merült fel azonban a képernyőt illetően: egyrészt gyakran lefagyott és nagyon nagyon lassan töltődött be a rendszer, másrészt – és ez a nagyobb gond – a filmeket nem lehet tekerni, sem előre, sem hátra. Pontosabban mondva lehet, de ekkor valamilyen furcsa okból kifolyólag az egész tartalom az elejétől újraindul. Ha tehát Italóval utaztok, ne maradjatok le egy fontos filmjelentről sem, mert – legalábbis a mi tapasztalatunk alapján – akkor ismétlés esetén az egészet nézhetitek újra.

italo4.jpg

Mindent összevetve tehát a Club Executive osztály egy nagyon kellemes és elegáns utazási lehetőséget ad, ám az kérdéses, hogy a nyújtott szolgáltatások valóban jogossá teszik-e a kifizetett összeget (ami sok esetben egy Smart jegy több mint kétszerese). Az Italo persze önmagában nagyon kellemes utazási lehetőséget ad, osztálytól függetlenül igen modern, kényelmes és gyors, így amennyiben Olaszországon belüli mozgást tervezünk – különösen nagyvárosok között –, akkor mindenképp megfelelő opciónak bizonyulhatnak a nagysebességű vonatok, legyen szó a Trenitalia Freccia járatairól vagy az Italóról.

komment
süti beállítások módosítása