Egy élettel teli és gyönyörű település (Sorrento)

2021. november 19. 16:20 - arminvfabian

Előző cikkünkben igyekeztünk szavakban, de főként fotókban és videó által bemutatni az Amalfi-part két híres településének szépségeit. Ma egy újabb helyszínre utazunk közösen a környéken, mégpedig Sorrentóba. És nem is kérdés, Sorrento egyáltalán nem marad el látványban Amalfitól és Positanótól!

Miért Sorrento? (Praktikus okok)

Persze léteznek alternatívák, de amennyiben egy (külföldi) utazó az Amalfi-part, esetleg a környező szigetek iránt érdeklődik, minden bizonnyal Nápolyból fog kiindulni –  úgy, hogy egyenesen Nápolyban száll le, esetleg úgy, hogy egy más olasz városból érkezik Nápolyba. Sorrento első előnye pedig épp az, hogy könnyen elérhető Nápolyból. A városból két egyszerű választásunk is van vonat (keskeny nyomtávú vasúthálózat, „HÉV-jellegű”) tekintetében: az első (az olcsóbb) a Circumvesuviana, míg a második a Campania Express.

Akik érdeklődtek hasonló utazás iránt, valószínűleg sokat olvashattak a hírhedt Circumvesuviana járatokról – melyeknek finoman szólva sincs jó hírük. Bár ezzel a kérdéssel később tervezünk többet foglalkozni, egy rövid összefoglalót már most is adunk: a Circumvesuviana valóban nincs a legideálisabb állapotban, a szerelvények nem újak, nem is különösen tiszták, miközben (különösen nyáron) nagyon zsúfoltak.

Sokan veszélyesnek is ítélik a vonatot, mondván azokon rengeteg lopás történik – értelemszerűen főként a turistákkal szemben. A mi tapasztalatunk azonban az, hogy nem kell valami drámaian rossz dologra készülni: igen, figyelni kell az értékekre, igen, lehetnek rajta gyanús alakok, ám ha megfelelően elővigyázatosak vagyunk (ahogy gyakorlatilag azt Olaszország egészében tesszük), akkor alapvetően minden rendben kell legyen.

Persze megoldás lehet a drágább és szebb Campania Express, ám hátránya, hogy jóval kevesebb alkalommal jár egy nap során, így nagyban beszűkíti a lehetőségeinket.

De visszatérve a pozitívabb hírekhez: a Circumvesuviana által tehát egy órán belül Sorrentóban találhatjuk magunkat olcsón és busz nélkül. Tizenhatezer lakosával a település jóval nagyobb mint az Amalfi-parton található helyszínek (Amalfiban ötezren, Positanóban négyezren laknak), így egy meglehetősen élettel teli település vár majd minket. Persze ez elvehet az idillből, ám cserébe sok szálláshelyet, ahogy sok éttermet, kávézót, nagyobb tereket, izgalmasabb korzót és gazdagabb bazárt is kínál.

Mindeközben továbbra is kulcsfontosságú az elhelyezkedés: Sorrentóból a busszal eljuthatunk az Amalfi-part különböző településeire (szervezve akár több egynapos utazást), ahogy a szigetekre is – és lényeges, nem (az amúgy nagyon közeli) Capri az egyetlen opció, ott van Ischia vagy Procida is.

Miért Sorrento? (A lényeges okok)

Amint a videóban is említésre kerül: az olyan utazónak, akinek lehetősége adódik egy ennyire szép térségbe utaznia, az mindenképp gyönyörű dolgokat akar majd látni, nem pedig azt számolgatni feltétlenül, hogy melyik település a jobb összekötőpont, meg hol olcsóbb néhány euróval a szállás (persze a költség is természetesen szempont).

Sorrento viszont túlzás nélkül gyönyörű, amit tökéletesen bizonyít a látvány, ha a Villa Comunale di Sorrento fantasztikus kertjéből nézzük a szemünk elé táruló hatalmas tengert.

Amikor pedig kicsodálkoztuk magunkat, elindulhatunk a Marina Grande felé, ahol szintén találkozhatunk a csodás tengerrel – illetve kedv szerint megpihenhetünk valamelyik halfogásokat kínáló étteremben is. Kissé félrevezető, de valójában a Marina Grande a kisebb kikötő (itt sétálni, ételeket fogyasztani lehet elsősorban), míg a Marina Piccola a nagyobb - így ha hajóval szeretnénk más településre utazni, akkor oda kell mennünk.

És ha esetlegesen elég lenne a tengerből, akkor a város központjában is találunk érdekes elfoglaltságot: a már említett bazár sok finomsággal és érdekes termékkel vár, a korzó (különösen esténként) élettel teli, míg a Piazza Tasso szintén rendelkezik kulturális és építészeti értékkel.

Sorrento tehát egy olyan település, ahol rengeteg opcióból választhatunk egy kellemes napközbeni vagy esti tevékenységhez: sétálhatunk a tengerparton, nézhetjük a naplementét a kikötőből, vacsorázhatunk elegáns éttermekben, fogyaszthatunk koktélokat az olaszok között, vagy egyszerűen barangolhatunk a bazár szűk utcái között. A készülődések alapján pedig a karácsonyi fények és díszek is rendkívül szépnek ígérkeztek, így a karácsonyi időszakban sem butaság egy látogatást tervezni.

Személyes tanácsként pedig (egy helyi javaslata alapján próbáltuk ki mi is): érdemes ellátogatni a La Cantinaccia del Popolo étterembe. Az étterem az a tipikusan nem túl nagy és rusztikus helyszín, ahol hatalmas kötözött sonkák lógnak lefele, miközben a pultban állnak a finomságok, a vendégek pedig élvezik az ízeket. A helyszín általában nagyon zsúfolt, így sokan állnak és várnak előtte (a rendszer úgy működik, hogy a pincér egy füzetbe felírja a neved, így ha sorra kerülsz, akkor csak hallanod kell az ordítást), ám a várakozás ideje alatt ingyen bort és sajtot szolgálnak fel. További plusz (és ingyen kedvesség) az étkezés végén a vendégek számára adott limoncello levezetőként. Az étterem nincs a központban (egy 10-15 perces sétára érdemes számítani), ahogy úgy tűnik, elsősorban inkább a helyiek körében nagyon népszerű – ami viszont egyáltalán nem hátrány, sőt.

Tonhalas, olivabogyós, paradicsomos tészta

Végezetül tehát: Sorrento több szempontból is megfelelő választás lehet – legyen szó praktikus elemekről vagy látványról –, számomra pedig egy nagyon kellemes élménynek bizonyult, ami talán nem meglepő azt figyelembe véve, hogy szívem szerint gyakran órákat sétálgatnék a korzón néhány finom apróság mellett, miközben a tenger közelségétől sem könnyen válok meg. Így ha egyszer Campania ezen területére utaztok, szánjatok legalább egy napot Sorrentóra is, nem fogjátok megbánni!